de kracht van hoge verwachtingen.
In onze scholengroep streven we naar een omgeving waar iedereen graag en goed leert. Dat betekent dat we werken aan een cultuur waarin we geloven in het potentieel van élke leerling. Hoge verwachtingen spelen hierin een cruciale rol.
Toch bestaan er hardnekkige misverstanden over wat ‘hoge verwachtingen’ écht betekenen. Het gaat niet over moeilijkere toetsen of zo snel mogelijk door de leerstof gaan met enkel de sterkste leerlingen. Hoge verwachtingen betekenen ook niet dat je leerlingen aan hun lot overlaat, in de overtuiging dat ze het “zelf wel moeten kunnen.”
Wat dan wel? Hoge verwachtingen gaan over het bieden van een krachtige leeromgeving, zonder de lat te verlagen. Over vasthouden aan ambitie, maar met oog voor de weg die elke leerling aflegt.
Hoge verwachtingen zitten in de kleine dingen: de manier waarop je feedback geeft, de ruimte die je biedt om te falen én te leren, de aanmoediging om vol te houden. Onderzoek toont aan dat leerlingen het meest profiteren van leerkrachten die vertrouwen uitstralen, uitdagingen bieden én steun geven.
Het is een evenwicht tussen uitdagen en ondersteunen, tussen vertrouwen en begeleiden. In onze scholengroep geloven we dat iedereen het recht heeft om zijn of haar talenten maximaal te ontwikkelen. Niet omdat het makkelijk is, maar omdat we weten dat ze het kunnen. Jouw verwachtingen maken het verschil – laten we die kracht bewust en doordacht inzetten!
Isabelle Truyen
|