nieuws.

  • juni 2025





    het rapport.

    ambitieplan.

     

    Elke leerling verdient een kampioen. Iemand die in hen gelooft, hen uitdaagt en ondersteunt. Dat is precies wat jullie als leerkrachten elke dag doen. Om die inzet nog krachtiger te maken, ontwikkelden we als scholengroep een ambitieplan dat vertrekt vanuit onze gedeelde missie: graag en goed werken, leren en leven.

    Dit plan is geen papieren oefening. Het vormt het kompas waarmee we als Scholengroep 20 samen koers zetten richting sterk, warm en toekomstgericht onderwijs. We zetten in op hoge verwachtingen, kwaliteitsvol lesgeven, professionele samenwerking en duurzame groei.

    De grote kracht van dit ambitieplan? Jullie vertalen het, elke dag opnieuw, naar jullie school, jullie klas, jullie leerlingen. In elk schoolactieplan vind je dus een concrete uitwerking van deze ambities, afgestemd op jullie context. Zo bouwen we samen, stap voor stap, aan scholen waar leerlingen zich veilig, uitgedaagd en gezien voelen.

    Met dit plan investeren we in effectieve didactiek, kwaliteitsvolle leermiddelen, brede basiszorg, datageïnformeerd werken, en duurzaam HR-beleid. Niet alles tegelijk, maar wel doelgericht en met focus. Want samen hebben we impact.

    Dankjewel voor jullie engagement. Jullie zijn de spil van ons ambitieplan.

    Isabelle Truyen

    lees het ambitieplan

    e-inclusie

     

    Wist je dat Chromebooks standaard over heel wat krachtige toegankelijkheidsfuncties beschikken? Denk aan voorleessoftware, dicteermogelijkheden, visuele ondersteuning en tools die schrijven en organiseren vergemakkelijken. Dankzij deze ingebouwde functies zijn extra ondersteunende apps vaak overbodig.

    Door deze mogelijkheden actief te benutten, verlaag je de drempel zowel voor je leerlingen met specifieke noden als voor jezelf als leerkracht. Je versterkt bovendien een inclusieve leeromgeving zonder technische drempels.

    Ontdek in dit webinar hoe je met eenvoudige instellingen en tools een wereld van verschil maakt. Bekijk het webinar nu op onze leerhub.

    leerhub

    jobbeurs.

     

    We blikken tevreden terug op een zeer geslaagde jobbeurs! We mochten maar liefst 80 geïnteresseerden verwelkomen in Geraardsbergen. Ze gingen in gesprek met onze directies en HR-medewerkers en verlieten de beurs niet met lege handen: een goodiebag vol inspiratie en concrete contactgegevens voor een mogelijke toekomst in het onderwijs.

    Deze jobbeurs is meer dan een rekruteringsmoment. Ze past binnen ons breder traject naar een duurzaam HR-beleid: we willen niet alleen nieuwe collega’s aantrekken, maar ook investeren in begeleiding en professionele groei. Zeker in tijden van een lerarentekort is het essentieel om actief kansen te creëren en verbinding te maken met toekomstige leerkrachten.

    Een oprechte dankjewel aan alle deelnemende scholen en aan iedereen die langskwam. 

    succesvolle aanpak spelling.

     

    Sinds de start van het project Back to Basics – Spelling in 2021 maakten onze basisscholen een sterke sprong vooruit: het aantal leerlingen dat goed tot zeer goed scoort in spelling steeg van 53% naar 84%. Die vooruitgang is geen toeval, maar het resultaat van duidelijke keuzes en dagelijks consequent handelen in de klas.

    Wat maakte het verschil? Een heldere leerlijn zonder werkboeken, vaste lesstructuren per leerjaar, veel actieve inoefening met wisbordjes en pictogrammen, en directe feedback op maat. Spellinglessen zijn doelgericht, gestructureerd en worden ook verbonden met andere vakken. Zo krijgen leerlingen niet alleen grip op regels, maar leren ze die ook écht toepassen.

    We willen onze leerkrachten bedanken voor hun rol in dit verhaal. Door consequent te werken met hoge verwachtingen en ruimte voor differentiatie, zorgen jullie mee voor duurzame leerwinst. Deze resultaten tonen wat mogelijk is als visie en klaspraktijk hand in hand gaan.

    lees het artikel

    routines, afspraken en regels.

     

    Een klas of school waarin leerlingen zich veilig voelen, tot rust komen en kunnen leren — dat is geen toeval. Het vraagt doordachte keuzes, gedeelde inspanningen en duidelijke structuur. Regels, afspraken en routines zijn daarbij geen beperkende factor, maar net een krachtige hefboom om leerkansen te vergroten.

    Wat is het verschil?

    • regels geven aan wat moet en waar de grenzen liggen. Ze zijn non-onderhandelbaar en vragen om duidelijke communicatie én consequente opvolging.
    • afspraken zijn onderling gemaakt met inspraak van leerlingen. Dat versterkt betrokkenheid en naleving.
    • routines maken gewenst gedrag automatisch. Ze brengen rust, voorspelbaarheid en besparen mentale energie — wat zorgt voor meer ruimte in het werkgeheugen van leerlingen.

    Maar structuur komt niet vanzelf! Het vraagt tijd om routines expliciet aan te leren, samen regels op te stellen en de werking van afspraken voortdurend te verfijnen. De sleutel? Geduld, herhaling, voorbeeldgedrag en teamafstemming.

    Een sterk praktijkvoorbeeld: GO! atheneum Zottegem

    Het KAZ voerde dit schooljaar schoolbrede routines in, zoals een duidelijke start van elke les, afspraken rond stiptheid, toiletbezoek en het verloop van studie-uren. Die eenduidigheid zorgt voor rust in de klas en verhoogt de effectieve leertijd. Daarnaast benoemt de school expliciet de gewenste attitudes zoals respect en verantwoordelijkheidszin, zodat gedrag en waarden zichtbaar en bespreekbaar zijn.

    lees het artikel

    grenzeloze kansen dankzij Erasmus

     

    De inzet van onze scholengroep op internationalisering blijft niet onopgemerkt. Scholengroep 20 kreeg recent het kwaliteitslabel ‘Voorbeeld van een goede praktijk’ toegekend. Daarmee behoren we tot de best scorende projecten in Vlaanderen – een erkenning voor het harde werk, de zorgvuldige uitvoering en het geloof in de meerwaarde van internationale uitwisseling.

    Leerkrachten en leerlingen beleven fantastische ervaringen dankzij Erasmus. In het GO! Atheneum Geraardsbergen trokken leerlingen uit o.a. de richtingen schrijnwerk en toerisme naar Zweden voor een unieke stage op de camping van Staf Coppens. Ze leerden er niet alleen bouwen, maar ook samenwerken, verantwoordelijkheid opnemen en flexibel omgaan met een nieuwe context. Een echte boost voor hun vakmanschap en zelfvertrouwen.

    Ook de jobshadowing van onze directies was memorabel. In Estland – een land dat internationaal uitblinkt in onderwijs – ontdekten ze hoe een cultuur van hoge verwachtingen, autonomie en digitalisering hand in hand kunnen gaan. 

    Daarnaast namen nog heel wat leerkrachten en leerlingen deel aan cursussen en uitwisselingen in het buitenland. Zij keerden terug met nieuwe inzichten, frisse ideeën en hernieuwde motivatie.

    De internationale ervaringen die we via Erasmus+ aanbieden, zijn geen extraatjes, maar maken deel uit van onze missie graag en goed leren en werken. We zijn dan ook bijzonder trots op wat al gerealiseerd werd, en kijken uit naar nieuwe kansen en verhalen over de grenzen heen.

    MSG schittert!

     

    Leerlingen van de Middenschool Geraardsbergen maakten indruk op de internationale finale van de First Lego League in de VS met hun project Absorbemon. Hun innovatieve idee – een op zonne-energie werkende zeppelin die olievervuiling op zee detecteert en bestrijdt – toont hoe jong talent bijdraagt aan oplossingen voor wereldwijde milieuproblemen. Met dit project, dat al prijzen won in de regionale en Benelux-finales, bewezen de jongeren niet alleen hun technische vaardigheden, maar ook hun engagement voor een duurzamere toekomst.

    lees het artikel

    Tijd om op te laden!

     

    We wensen jullie een heerlijke, zorgeloze vakantie vol zon, rust, ijsjes, boeken die je wél uitleest, en ochtenden zonder wekker. Geniet, laad op, en laat de wifi gerust eens links liggen.

    Facebook

    Twitter

    Link

    Pinterest

    Website

    YouTube

    Copyright © 2025 Scholengroep 20, All rights reserved.
    U ontvangt deze mail omdat u bent ingeschreven op de nieuwsbrief van scholengroep 20.

    Our mailing address is:

    Scholengroep 20

    Kattestraat 5

    Geraardsbergen 9500

    Belgium

    Voeg ons toe aan je adresboek

    Email Marketing Powered by Mailchimp


    This email was sent to << Test Mailadres >>

    why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences

    Scholengroep 20 · Kattestraat 5 · Geraardsbergen 9500 · Belgium

    Email Marketing Powered by Mailchimp