VRKuub wint Begian Game Award

GO! Scholengroep20 wint met VR-KUUB een Belgian Game Award.

Dat de Belgische game-industrie sterk staat, blijkt alweer uit de vele inzendingen voor de Belgian Game Awards 21. Ook binnen het onderwijs neemt de interesse voor gamification en VR/AR toe. Scholengroep 20, die bekend staat als een innovatieve scholengroep, nam ook hier opnieuw een voortrekkersrol en gaf aan Cybernetic Walrus de opdracht de educatieve game VR-KUUB te ontwikkelen. Deze samenwerking, met de steun van imec en VAF, werd gisteren bekroond met de Audience Award van de Belgian Game Awards 21.

Wat VR-KUUB zo geliefd maakt bij het publiek, zijn de mogelijkheden waardoor deze game zich onderscheidt van andere educatieve games. In eerste instantie is dat het feit dat VR-KUUB de samenwerking tussen leerlingen voorop stelt. Waar andere games één headset per leerling gebruiken en focussen op de individuele leerling, stimuleert VR-KUUB net de samenwerking tussen leerlingen. Eén leerling in VR kan het spel slechts winnen door samen te werken met zijn team dat niet in de VR-omgeving zit. Daarnaast zijn andere educatieve games doorgaans beperkt tot één vakgebied. VR-KUUB biedt hier echter de mogelijkheid om de inhoud uit te breiden naar andere vakken. Daarenboven, en dat maakt het voor leerkrachten ook bijzonder aantrekkelijk, kan de inhoud van de games door een CMS-systeem uitgebreid worden. Leerkrachten kunnen hun eigen lesinhoud op een eenvoudige manier omzetten naar een VR-spel in VR-KUUB. 

VR-KUUB is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen developer Cybernetic Walrus en Scholengroep 20. Anderhalf jaar werd gesleuteld aan de game, er werd uitgebreid getest en aangepast om VR-KUUB educatief, motiverend en gebruiksvriendelijk te maken. Het team is dan ook erg dankbaar voor de erkenning met de Audience Award voor VR-KUUB.