GO! basisschool Klim Op start met de bouw van hun droomschool

Met de eerstesteenlegging vindt vandaag het ceremoniële startschot van de werken aan de nieuwbouw voor GO! basisschool Klim Op in Zandbergen plaats.

Het gebouw, dat een oppervlakte van meer dan 3000 vierkante meter zal beslaan, biedt plaats aan een variatie aan leerruimtes met onder andere ook een groot atrium met tribunetrap, een turnzaal, een huiskamer en een kookzone op kindermaat,… Voor de allerkleinsten is er een apart kleuteratrium met jungle gym, een knusse nestruimte, kampvuren en boekenhoeken. Drie huisjes worden geschakeld rond het atrium waardoor leerlingen van verschillende leerjaren met elkaar in contact komen en van elkaar leren. De grens tussen de binnenruimte en buitenspeelplaats vervaagt.

Ook de buitenruimte kunnen leerkrachten en leerlingen volop gebruiken tijdens de lessen. De buitenspeelruimte is immers geen saaie betontegelwoestijn, maar een avontuurlijk groengebied, met een speelweide, een moestuin, kippenren voor de schoolkippen, een buitentheatertje, rustige plekjes, wilgenhutjes,…. 

De realisatie van het nieuwe gebouw is in handen van architectenbureau B2Ai in samenwerking met de befaamde Deense Rosan Bosch Designstudio (interieur), VK Architects & Engineers (stabiliteit & technieken) en ORO (omgevingsaanleg). Het project wordt uitgevoerd door Alheembouw. 

Algemeen directeur, Isabelle Truyen, weet dat deze samenwerking terug tot een fantastisch resultaat zal leiden: “Ook voor het nieuwbouwproject in het atheneum van Zottegem werkten we met deze partners samen.

Het ontwerp dat voor Klim Op uitgewerkt is, is opnieuw een pareltje. Een open, ruim, innovatief gebouw met de hoogste eisen op het vlak van duurzaamheid. Natuur is “de groene draad” doorheen dit project. Daarnaast is er het prachtige design met aandacht voor comfort en warme, speelse materialen.”

Directeur Leen Parmentier legt uit dat het nieuwe gebouw volledig in de lijn zal liggen van de pedagogische visie van de school: “Het ontwerp is tot stand gekomen vertrekkend vanuit onze visie op leren. We willen kinderen zich maximaal laten ontplooien in hun creativiteit, eigenheid en persoonlijkheid. De speelse leerruimtes in dit gebouw lenen zich daar perfect toe.  Het wordt een leeromgeving waar kinderen echt zin krijgen in leren. De ruimtes zijn daarbij afgestemd op de leerdoelen die ze moeten bereiken. Stille ruimtes om geconcentreerd te werken, instructieruimtes waar leerlingen “gewoon” les krijgen en ruimtes waar samenwerking en creativiteit centraal staat. Op die manier werken we aan onderwijs voor de toekomst van onze leerlingen.”

Na een periode van afbreken en verhuizen is het logisch dat de hele school en buurt hard uitkijken naar het einde van de werkzaamheden die gepland is tegen het najaar van 2024.